Skip to main content
name: plugins_common_social_share (widget)

Gausdal

Tocht naar Kyrakampen en Knutsholoa

De berg Kyrakampen (979 meter) ligt ten noordwesten van Austlid Fjellstue. Op de top hebt u een mooi uitzicht over Skeikampen, delen van Peer Gynt Vegen, Jotunheimen en Rondane verder in de verte. Dit is een wat langere tocht, maar het terrein is gemakkelijk begaanbaar met wat stijging. Doe ook de tocht in Knutsholoa, een zilvermijn uit 1850. De tocht is goed geschikt voor wat meer ervaren wandelaars, aangezien de tocht 15 km lang is. De tocht duurt ongeveer 3-4 uur. Omdat het een lange tocht is, wordt deze niet aangeraden voor kleine kinderen.

De berg Kyrakampen (979 meter) ligt ten noordwesten van Austlid Fjellstue. Dit is een wat langere tocht, maar het terrein is gemakkelijk begaanbaar met wat stijging. Er slechts één steile helling aan het begin van de tocht.
We beginnen de tocht bij Austlid Fjellstue en lopen omlaag naar de parkeerplaats bij het water. Volg vervolgens de grindweg naar links (noordwest) en op de kruising waar de weg naar rechts gaat (richting het noorden) vindt u het pad verder omhoog naar Kyrakampen. Volg het pad de helling op, dit is het zwaarste deel van de hele tocht. Volg het karrenspoor en sla rechtsaf op de grindweg. Volg de grindweg tot het einde bij een huisje. Hier gaat het pad naar links voorbij het beekje. Na ongeveer een uur bent u bij de plas Ulvtjernet en dan is het nog ongeveer 30 min totdat u op de top bent.
Doe ook de tocht in Knutsholoa, een zilvermijn uit 1850. Volg een van de paden omlaag aan de noordoostkant van de berg.
De mijngang is ongeveer 40 m lang en eindigt in een 8 m diep met water gevuld gat. Ga daarom niet zonder licht naar binnen. De mijn is vernoemd naar Knut Rasmussen (geb. 1792), hij werd in zijn tijd gezien als een "wijs" man. Hij kon water en weggelopen vee vinden. Dus toen hij voorspelde dat er veel zilver in de Kyrakampen zat, werd hij geloofd en werd er begonnen met de mijn. Na verschillende pogingen in de loop der jaren is er echter nog niets gevonden.
Volg hetzelfde pad terug, of ga verder op het pad richting het oosten naar de zomerboerderij Tresnipp en volg de hoofdweg terug naar Austlid.