Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Oslo Oslo
Credits
Oslo.
Photo: Lucas Leung
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Hoe Oslo dé muzikale hoofdstad van Europa werd

Oslo heeft zich in de achterliggende jaren, tegen alle verwachtingen in, ontwikkelt tot een van de belangrijkste Europese bestemmingen voor livemuziek - in bijna alle genres.

Tekst: Mikael Lunde

Goed beschouwd heeft Oslo geen middernachtzon. Niettemin lukt het de bijna zon niet om in het westen onder te gaan: hij blijft aan de horizon hangen tot alle kinderen in diepe slaap zijn en lucht iets helderder wordt. Het doet niets af aan het nachtleven.

Of je nu tijdens de lange, warme zomernachten naar grote festivals of naar half verscholen, kleine podia gaat: overal is wel muziek te horen.  Oslo en omgeving zijn uitgegroeid tot een van de meest levendige en gevarieerde omgevingen voor livemuziek in ... nou ja, eigenlijk alles, als je kenners mag geloven.

Ad

Geen onbekende bandjes

„Oslo is op dit moment een van de beste bestemmingen voor livemuziek in Europa”, vertelt Tord Krogtoft. Hij is het hoofd van het belangrijkste, jaarlijks terugkerende, muziekfestival in de stad, Øya. Toegegeven, hij is dan ook wel een beetje bevooroordeeld. Zelf heeft hij geen tijd om van de muziek op zijn eigen festival te genieten, maar daarbuiten kan hij zich op elke dag van het jaar wel ergens tegoed doen tijdens een ander evenement.

„De mensen die heir nieuwe clubs en concertlocaties hebben geopend, zijn heel bekwaam, geïnteresseerd en doelgericht en weten daardoor een levendige omgeving voor livemuziek te creëren. Ze zijn professionals van begin tot eind”, aldus Krogtoft. „Waarschijnlijk zijn mensen het niet met me eens wanneer ik Oslo vergelijk met Parijs of Londen, maar ik denk dat we wel van hetzelfde niveau zijn. De kwaliteit van de muziekscène in Oslo is niet alleen enorm hoog als we kijken naar onze omvang, maar ook als we kijken naar de kwaliteit in Europa in zijn algemeen.”

Tord Krogtoft
Credits
Tord Krogtoft.
Photo: Tord Krogtoft

Credits
Tord Krogtoft.
Photo: Tord Krogtoft
Oslo
Credits
Oslo.
Photo: Erik Berg

Credits
Oslo.
Photo: Erik Berg

Streameconomie

Dat roept een vraag op: waarom juist hier en waarom juist nu? „De muziekwereld is voor een groot deel gegroeid omdat artiesten voor een ongekend groot deel afhankelijk zijn van de inkomsten uit liveoptredens”, vertelt Geir Ramnefjell, cultuurredacteur van Dagbladet, de belangrijkste krant van Noorwegen. Hij is ervan overtuigd dat dat vooral geldt voor Noorse artiesten omdat de ‘streameconomie’ in zijn land diepe sporen heeft getrokken. “Er zijn minder middelgrote artiesten die nog geld halen uit muziekopnamen. Daardoor moeten ze het met hun liveoptredens zien te verdienen. Dat betekent dat ze zich moeten ontwikkelen tot goede livebands. Zo bezien is deze ontwikkeling heel welkom.” Op de vraag naar zijn favoriete locatie in Oslo noemt Ramnefjell Rockefeller, de intieme concerthal voor rockconcerten. Hij heeft echter een verrassende tweede keus: „Het is heel verbazingwekkend om pop- of rockconcerten te beluisteren in het Opera House. Er zijn verschillende - grotendeels vergrijsde - bevolkingsgroepen die daar optredens bezoeken, maar de vibe is er echt goed. Het toont eens te meer aan hoe groot en divers het publiek van livemuziek is geworden.”

Een goed klimaat

Sloegen populaire hun tenten ooit verder naar het zuiden op, inmiddels is het tij gekeerd.  Het Noorse publiek heeft de wil - en, niet minder belangrijk, het geld - om liveoptredens te bezoeken. Dat heeft wellicht ook iets met het klimaat te maken:

Noren lijken na de lange noordelijke winter uit hun winterslaap te komen. Het daglicht wordt gezien als een kostbare born en muziekfestivals in de zomer bieden een extra mogelijkheid om ervan te genieten. De milde, zonnige nachten bieden bovendien een speciale sfeer die je zelf moet beleven.

Van heinde en verre trekken bezoekers naar festivals, zoals Slottsfjell in Tønsberg, op korte afstand van Oslo; het is een van de beste en populairste muziekevenementen in de regio.

Wellicht zijn de koude winters onmisbaar om het zachte gras echt te waarderen - om ervan te genieten met een drankje en een barbecue met vrienden. Zo krijgen de zomer en muziek een heel nieuwe betekenis.

Tord Krogtoft, de baas van Øya, blijft in de zomer in Oslo, waar hij Norwegian Wood bezoekt. Het publiek van Øya is jong en hip, maar Norwegian Wood is klassiek en traditioneler.

„Het is een blijvertje”, vertelt Krogtoft: „Ik ben er sinds begin 2000 geweest en heb geen enkele keer overgeslagen.”

Grefsenkollen
Credits
Grefsenkollen.
Photo: Over Oslo

Credits
Grefsenkollen.
Photo: Over Oslo


Eindeloze dagen

Oslo is vooral bekend vanwege de ligging tussen het fjord en dat wat de Noren ‘marka’ noemen:  uitgestrekte en ongerepte heuvelachtige bossen. Een van de muziekfestivals, OverOslo, wordt gehouden op 370 meter boven de stad. „Je kunt hoog boven de stad de zonsondergang beleven en er zijn ‘marka’ aan alle kanten. OverOslo is dan ook ongetwijfeld een attractie op zich”, vertelt Lars Petter Fosdahl, de festivaldirecteur. „We richten ons vooral op Noorse en Noord-Europese artiesten. Daardoor kennen we niet zo'n internationaal publiek als andere festivals. Maar wie naar Oslo komt om Noorwegen te beleven, vindt ook bij ons veel moois.”

OverOslo vindt plaats rond hartje zomer - op het moment dat de dagen op hun langst zijn en de zon slechts rond middernacht even ondergaat. „Het licht is exotisch en uniek voor veel artiesten”, mijmert Tord Krogtoft. „Ze zien beelden van ongelooflijk licht, prachtige mensen en een schone omgeving en komen graag hier. De mensen die hier wonen, vergeten het wel eens, maar Oslo is eigenlijk een extreem mooie stad.” Klik op de volgende link om het programma te bekijken en je tickets te boeken.

Read more about the Øya festival

Find your music event

Lees meer

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad