Skip to main content
name: plugins_common_social_share (widget)

Gausdal

Rondom Skeikampen

Een mooie tocht waarop u de verschillende soorten natuur kunt zien die Skeikampen te bieden heeft. De tocht is geschikt voor vrijwel iedereen. De route Rondom Skeikampen is ongeveer 8 km lang, in licht stijgend terrein. De tocht duurt ongeveer 2-3 uur. De route laat Skei vanaf verschillende kanten zien, van bos en besneeuwde bergen, tot het hoogste punt, waarvan u een fantastisch uitzicht hebt op de bergen om u heen. Vanaf daar ziet u Jotunheimen in de verte in het noordwesten en Rondane in het noorden. De witte toppen onderscheiden zich goed van de andere.

We volgen de grindweg van Velkomstsenter omhoog naar de berg Skeikampen, maar slaan linksaf (richting het westen) wanneer de weg zich splitst. Volg de weg naar Skei Fjellkirke en loop omhoog naar de kerk. Neem het pad naar het noordwesten dat hier begint. Dit is een deel van de oranje route die rond de berg loopt. Wanneer het enigszins begint te stijgen, verandert het terrein ook. Nu worden bosjes en bomen lager en dichter, en u krijgt een goed uitzicht op verschillende mooie toppen. Het kan zijn dat u hier fietsers en ruiters tegenkomt, want dit is een populair recreatiegebied. Dan begint het te stijgen, niet veel, maar precies genoeg om het warm te krijgen. Wanneer u het hoogste punt van de tocht bereikt, bent u op 1050 meter hoogte en hebt u een goed uitzicht op de twee kanten van Skeikampen. In het noordwesten ziet u bergen, kreupelbos en sneeuw, terwijl u in het zuidoosten bos, weides en zomerboerderijen ziet. In het oosten ziet u Torsdalen met het hartvormige meer. Op deze kruising van paden (geel en oranje) hebt u twee mogelijkheden om terug te gaan. Volg het pad naar rechts (richting het zuiden) over de top van Skeikampen, of ga rechtdoor (richting het oosten) en neem het pad dat langs de zijkant van de berg loopt. Dan zien we de steile bergzijde aan de rechterkant en delen van de hoogste golfbaan met 18 holes van Scandinavië aan de linkerkant. Hier ziet u ook 'skaret' een populaire offpiste voor de waaghalzen in de winter. Vervolgens hoeft u alleen maar het pad te volgen tot u op de grindweg komt en volgt u die terug naar het beginpunt.