Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Rauma
Rauma.
Photo: Øyvind Heen / Visitnorway.com
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Feiten en cijfers over het toerisme in Noorwegen in 2017

Zeven jaar ononderbroken groei

Cijfers van de World Tourism Organization (UNWTO) tonen aan dat 2017 opnieuw een recordjaar was voor het Noorse toerisme. Een goede zomer en een relatief zwakke koers van de kroon zorgden voor een winstgevend jaar. De toename in het aantal toeristen vond vooral plaats tijdens de zomermaanden en de regio’s met de grootste groei waren Fjord-Noorwegen en Noord-Noorwegen.

Zowel natuur als cultuur

Een groter deel van de toeristen in Noorwegen komt eerder voor een actieve vakantie dan voor cultuur. De overgrote meerderheid komt naar hier om het landschap te bewonderen en deel te nemen aan activiteiten in de buitenlucht. Er is wel een behoorlijke overlap tussen de twee categorieën toeristen. De typische toerist in Noorwegen wil zich amuseren, de fjorden en bergen verkennen, maar wil ook historische plekken bezoeken, plaatselijke lekkernijen proeven en de lokale cultuur en manier van leven leren kennen.

Meer betaalde overnachtingen dan ooit

In 2017 waren er niet minder dan 33,3 miljoen betaalde overnachtingen. Dit waren er meer dan ooit tevoren en een stijging van 1% in vergelijking met het jaar voordien. Het aantal toeristische aankomsten* in Noorse hotels kenden een groei van 2% tot 9,9 miljoen, dat zijn er 221.744 meer dan in 2016.

*Toeristische aankomsten omvatten reizen voor vakantie, plezier en zaken met ten minste één overnachting.

Grotere interesse online

Het aantal online zoekopdrachten naar producten in Noorwegen stegen in 2017 met 16%. Er waren 8,68 toerismegerelateerde zoekopdrachten over Noorwegen in 2017. Duitsland was de markt met het grootste aantal zoekopdrachten, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk vervolledigen de top drie. Zoekopdrachten uit de Verenigde Staten stegen in 2015 met 52%.

Velen zoeken naar fjorden, gletsjers, het noorderlicht, maar ook verschillende soorten overnachtingen, steden en buitenactiviteiten. De drie zoektermen die de grootste groei kenden waren verrassend genoeg ’zoos’, ’boomhuthotels’ en ’luxeresorts’.

Belangrijkste markten

In 2017 was er een positieve ontwikkeling in veel markten waar Innovation Norway toeristische initiatieven heeft lopen. De reden waarom het aantal overnachtingen slechts met 2% groeide heeft te maken met een daling in de markten met een groot volume, zoals Zweden, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

Opvallend in 2017 is het aantal Russische overnachtingen is toegenomen, en dat voor het eerst sinds 2014. De groep met de grootste stijging in het aantal overnachtingen zijn de Zuid-Koreaanse toeristen met 37%, gevolgd door de Amerikanen met 35%.

Meer statistieken

Lees meer over bovenstaande en andere statistieken in het rapport Key figures for Norwegian travel and tourism 2017 (in het Engels).

 

Your Recently Viewed Pages

Terug naar boven