Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Flydalsjuvet Flydalsjuvet
Credits
Flydalsjuvet.
Photo: Kimm Saatvedt
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade
Ad

Met oldtimervrienden exotische bergroutes testen

Opwindende bergtaferelen ontdekken in je eigen auto doe je zo.

Op ongeveer 700 meter boven de Geirangerfjord staat een ongewone groep mensen aan de kant van de weg. Ze lachen en omhelzen elkaar. Lang niet gezien, joh! Ze zijn allemaal gekleed in klassieke overalls, pakken à la James Bond uit de 1960-er jaren en andere outfits die passen bij de stijl en charme van hun 15 klassieke sportauto’s.  Elk jaar in mei komen deze ongewone toeristen bij elkaar om in de Noorse bergen te rijden.

Ze wonen in verschillen steden en soms ook in verschillende landen, maar ze hebben één ding gemeen: een passie voor klassieke sportauto's en alle leuke dingen die daarbij horen. De auto's hoeven niet per se duur of waardevol te zijn, maar ze moeten wel van het type retrorocket zijn. Je arm op de leuning van het open raam, je voet tot het uiterste op het pedaal en even weg van je werk en het drukke stadsleven, daar gaat het allemaal om.

Djupvasshytta, Geiranger
Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Deuren dicht, ramen open

Credits
Djupvasshytta, Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt
Het idee van een jaarlijkse bergrit kreeg vorm toen de Noren Bjarne Reistad en Johnny Strand de eerste toer voor Alfisti (Alfa Romeo-fans) rond het Geirangerfjord organiseerden. Dat evenement inspireerde ze om een nieuwe traditie te creëren door eigenaren van klassieke auto’s – ongeacht het merk – uit te nodigen, met als enige voorwaarde dat de wagens aan het predicaat Grand Touring voldeden.

–– “Grand Touring” is een type auto uit het gouden tijdperk van de sportwagens. Deze wagens werden gebouwd met het oog op zowel dagelijks transport als lange afstanden, aldus Reistad, die zelf een van de organisatoren is van de Klassiekershow die elk jaar in augustus plaatsvindt in zijn woonplaats Trondheim.

–– Noorwegen is het enige land in Europa dat een spectaculaire mix biedt van diepe fjorden en steile bergen. De Noorse bergpassen zijn vergelijkbaar met die in Centraal Europa, maar dan korter en niet altijd even hoog. Eind mei-begin juni is de perfecte tijd om er te rijden, omdat er dan nog sneeuw in de bergen ligt.

Sinds 2009 hebben grote aantallen liefhebbers zich aangemeld. Industrieel ontwerper Robert Myrene uit Oslo heeft al vele malen deelgenomen sinds hetGentlemen Drivers weekend van start ging.

Waar gaat het om bij deze trip?
–– De geur van bloeiende bloemen die via de tochtige portieren naar binnen komt terwijl je ijzerenheinig bergafwaarts richting een ijsblauw fjord rijdt, je intussen afvragend of de remmen zullen blijven werken... dat is een niet te beschrijven gevoel, aldus Myrene. Liefhebbers van oldtimers weten dat remmen niet oververhit mogen raken en dat de gemiddelde temperatuur van een lopende motor zo rond de 100 °C moet liggen. Betere omstandigheden dan hier in de bergen krijg je bijna niet, want de temperaturen worden nooit te hoog in mei en de zomermaanden.

Breidalsvatnet
Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Drie dagen, tien vrienden

Credits
Breidalsvatnet.
Photo: Kimm Saatvedt

Wat voor uitrusting heb je nodig voor zo’n trip?
–– Allereerst: nauwe rijschoenen, een wegenkaart uit de tijd toen de auto nieuw was, en een verrekijker. Sommige mensen doen er nog handschoenen bij, maar ik houd er persoonlijk van om het stuur te voelen, dus ik doe het zonder.

Wat voor onderdelen gaan er mee?
–– Een reserve v-snaar, isolatieband, wat ijzerdraad en voldoende Castrol Classic motorolie in een opgedirkte oliekan.

Geen gereedschap?
–– Nou, het aantal problemen dat zich kan voordoen is door de bank genomen omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid gereedschap die je in de klassieke gereedschapskist in je achterbak hebt gestopt. Veel gereedschap = weinig problemen, en omgekeerd.

Hoe geslaagd is de combinatie klassieke sportwagens en Noorse wildernis?
–– Sommige auto’s hebben een chassis, motor en versnellingsbak die geschikt zijn voor dit type topografie. De omgeving is soms nog ongerept en dan krijg je makkelijk het gevoel dat je bent teruggereisd naar het bouwjaar van je auto.

Porsche 911
Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Credits
Porsche 911.
Photo: Manufacturer (Porsche 911)

Hoe zijn de wegen?
–– Een trip over Valdresflya op droog asfalt, met de zon in je gezicht en vier meter hoge sneeuwheuvels aan beide zijden is een onwereldse ervaring. En minstens zo magisch is het om vanaf Geiranger tot Djupvasshytta in de wolken te rijden, legt Myrene uit. In hedendaags Noorwegen zijn de wegen in het algemeen perfect en overdadig, en uitgebreide tunnelbouwprogramma’s hebben de afstanden aanzienlijk verkort. Maar gelukkig kun je nog steeds voldoende alternatieve, klassieke routes vinden met van die prachtige kronkelende wegen. Het bewijs van een uitstekende combinatie: Op de kronkelige bergweg bij Trollstigen komt een katachtig gesnor onder de motorkap vandaan.

Waarover heb je het over tijdens het rijden?
–– Zittend in een Citroën SM uit de vroege 1970-er jaren met het prachtige geluid van de soepele en krachtige V6 Maserati-motor op de achtergrond is er geen grote behoefte om te praten, maar een gesprek over alle fantastische eigenschappen van de auto die 45 jaar na de bouw nog steeds intact zijn, mag natuurlijk altijd. We hebben het ook wel gehad over het ontwerp van de Lamborghini Espada die in de achteruitkijkspiegel te zien was, de aflopende c-zuil van de Dino die langs kwam blazen, en over de kwaliteit van de panacotta die we zojuist bij Utsikten in Geiranger geserveerd kregen. En natuurlijk hebben we het over het fantastische gevoel om op wegen te rijden die door de eerste lenteregens zijn schoongespoeld. Geloof het of niet: tijdens onze trips schijnt de zon altijd.

Wat voor effect heeft zo’n trip op vriendschap en liefde?
–– De cabine van een klassieker brengt mensen dichter bij elkaar. Die kwaliteitstijd zorgt dat je allebei vindt dat het het geld waard was en motiveert om een plan te maken voor het volgend jaar.

Wat zijn onderweg goede plekken om te eten?
–– De bekende bakker in Lom is een ‘must’, net als een dubbele espresso bij Herangtunet in Valdres. Daarnaast mag je het beroemde cakebuffet in het Hjelle Hotel, de perfect uitgebalanceerde lunch bij Fossheim in Lom, en rømmegrøt (pap met zure room) absoluut niet missen. En dan zijn er natuurlijk verschillende soorten verrukkelijke geitenkaas die je onderweg bij lokale producenten kunt uitproberen, zegt Myrene. Een goede chauffeur moet ook goed kunnen parkeren. Relaxen in comfortabele en zelfs luxeomstandigheden is een natuurlijk onderdeel van een hectisch lang weekend. In de afgelopen jaren is er op Noorwegens vele bergwegen heel wat moderne accommodatie verrezen naast de traditionele pitstops. Sleutelwoorden daarbij zijn mooie architectuur, goed eten en goede service.

Geiranger
Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Hier parkeren

Credits
Geiranger.
Photo: Kimm Saatvedt

Welke overnachtingsadressen raad je aan? 
–– Er zijn verschillende stijlvolle hotels, bijvoorbeeld het Union in Geiranger, het Alexandra in Loen, het Solstrand in Osøyro en het Kviknes Hotel in Balestrand, allemaal met grandioze buffetten en speciale dansorkesten. Je hebt ook wat minder uitbundige, comfortabele alternatieven zoals het Walaker Hotel, het Union Øye, het Juvet Hotel of het Storfjord Hotel. Als je helemaal doorrijdt naar de kustplaats Ålesund vind je daar het Brosundet Hotel, en als je er toevallig op donderdag bent, kun je bij het 50 meter verderop gelegen Invit-restaurant tot 12 uur 's nachts genieten van een hemels tapasbuffet.

Wat doe je ‘s avonds na het diner? 
–– Wat gebeurt in Geiranger, blijft in Geiranger.

Trollstigen
Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt

Trollstigen, het trollenpad.

Credits
Trollstigen.
Photo: Kimm Saatvedt
1.841 m. hoogte en 2.341 cc.

Een paar van Noorwegens hoogste bergroutes:

  1. Op 1841 meter hoogte: de weg naar Juvasshytta (gemeente Oppland): deze weg werd in 1936 geopend. Samen met Spiterstulen is Juvasshytta het natuurlijke vertrekpunt naar de Galdhøpiggen-berg, waar je onder andere kunt zomerskiën.
  2. Op 1666 meter hoogte: de weg naar Tronfjellet (in Hedmark). Deze weg werd in de 1960-er jaren aangelegd in verband met de installatie van een radio- en tv-zendmast.
  3. Op 1615 meter hoogte: de weg naar Blåhø (gemeente Oppland). Het eind van de weg biedt een panoramisch uitzicht over verschillende bergen, waaronder de Jotunheimen, de Reinheimen, de Rondane en de Dovre.
  4. Op 1543 meter hoogte: De weg naar Hummelfjell (Hedmark). Halverwege, op de boomgrens, is de weg gesloten.
  5. Op 1476 meter hoogte: De weg naar Dalsnibba (gemeente Møre & Romsdal). De weg werd geopend in 1939 en biedt nog steeds een bijzonder uitzicht op de bekende toeristenplaats Geiranger.
Nog maar 1470 kilometer over

Drie van de deelnemende klassiekers:

1965 Maserati 3500 Sebring: de retrobrul van de motor stamt uit een tijdperk waarin de Italiaanse industrie haar hoogtepunt bereikte. De V8-motor werd gebouwd voor bergritten en ijle lucht. De naam Sebring stamt uit 1957, toen de legendarische autocoureurs Juan Manuel Fangio en Jean Behra met een Maserati de beroemde 12 uur van Sebring wonnen. Deze klassieker naar de toppen van Noorwegen rijden zou wel eens vergelijkbaar kunnen zijn met in een berghut gedichten fabriceren op een draagbare Olivetti Lettera 22 typemachine.

1969 Porsche 911: een andere deelnemer is de trotse eigenaar van een bleekkleurige Porsche uit het pre-plastic tijdperk. Deze legendarische machine met 6-cilinder boxermotor en 2341 cc inhoud mag dan onverwoestbaar lijken, je moet wel weten hoe je deze vrij lichte achterwiel-aangedreven auto moet besturen. Maar dat grillige rijgedrag is tegelijkertijd ook de helft van het rijplezier!

1965 Iso Grifo: geen gek ontwerp voor een fabrikant die oorspronkelijk koelkasten maakte. De bekende Italiaanse auto-ontwerper Bertone hielp met de vormgeving. De bewezen Amerikaanse Ford V8-motor helpt de wagen moeiteloos de Noorse bergen door.

Balestrand
Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt

Breng je eigen auto mee

Credits
Balestrand.
Photo: Kimm Saatvedt
Jouw beurt aan het stuur

Breng je eigen auto mee – of dat nou een oldtimer is of een moderner type – om in je eigen tempo van het Noorse landschap te genieten. Waar het om gaat is dat je je voertuig laat glanzen. De bekroonde Nationaal-Toeristische Route kan een goed uitgangspunt zijn om met een paar vrienden de trip van je leven te plannen. 

Creatief gebruikmakend van architectuur en kunst brengt de Nationaal-Toeristische Route bezoekers dichter bij de dramatische vergezichten en belevingen die Noorwegen te bieden heeft. Daarnaast zijn er natuurlijk talloze alternatieve routes waar zowel traditionele als modernere hotels te vinden zijn. Lees meer over Noorwegen per auto.

Waar ze overnachten

Hun favoriete restaurants

Lees meer

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad