Skip to main content

Reizen met een beperking

Over het algemeen zijn vliegtuigen, treinen, bussen, veerboten en winkels in Noorwegen toegankelijk. Maar wat extra planning vooraf maakt het makkelijker voor je om rond te reizen.

Vliegreizen

Als je binnen Noorwegen vliegt, kan de luchtvaartmaatschappij je helpen bij het reserveren van stoelen met voldoende ruimte, terwijl grondpersoneel je begeleidt bij het boarden en uitstappen. We adviseren je om ten minste 48 uur van tevoren contact op met de luchtvaartmaatschappij of luchthaven om hen op de hoogte te stellen van je behoeften.

Reizen van en naar luchthavens

De meeste luchthavens in Noorwegen zijn per bus of taxi te bereiken en sommige hebben trein- en lightrailverbindingen, waaronder luchthaven Oslo. Bijna alle luchthavenbussen zijn rolstoeltoegankelijk en voorzien van liften of oprijplaten. Mindervalide toiletten zijn niet altijd beschikbaar in bussen van en naar luchthavens, maar wel in de meeste treinen. 

Als je speciale behoeften hebt voor je reis naar het vliegveld, neem dan van tevoren contact op met het vervoerbedrijf waarmee je reist.

Reisassistentie op de Flytoget hogesnelheidstrein van de luchthaven naar Oslo.

Gratis openbaar vervoer in Oslo

Als je reist in een rolstoel, is het openbaar vervoer gratis in de regio Oslo. 

Treinen

Als je specifieke behoeften hebt voor je treinreis, reserveer dan je kaartje bij een werknemer op het station of neem contact op met de klantenservice van de spoorwegmaatschappij.

Op sommige stations is assistentie beschikbaar voor het bereiken/verlaten van je trein. Assistentie tijdens je reis is gratis en moet ten minste 24 uur van tevoren worden geboekt. Vooraf aanmelden voor assistentie bij het in- en uitstappen is niet nodig, maar het is wel aan te raden om van tevoren contact op te nemen met de spoorwegmaatschappij.

Als je je eigen begeleider meeneemt, hebben zij recht op korting.

De meeste moderne treinen hebben liften voor rolstoelen, evenals rolstoeltoegankelijke toiletten, veiligheidsvoorzieningen voor rolstoelen en minstens één breed slaapgedeelte. Deze moeten van tevoren worden geboekt. Haltes worden aangekondigd via het omroepsysteem en weergegeven op schermen in de coupés.

Reisinformatie voor personen met beperkte mobiliteit van Vy (Treinen in de regio Oslo/Bergen-spoorweg)

Reisinformatie voor personen met beperkte mobiliteit van SJ (Treinreizen ten noorden van Oslo)

Bane Nor assistentie voor personen met een beperking Bane Nor biedt gratis assistentie op een aantal van de drukste treinstations in de regio Oslo en op de belangrijkste treinstations in Bergen, Trondheim, Kristiansand, Stavanger, Hamar en Tønsberg.

Lokale bussen

Nieuwere lokale bussen hebben oprijplaten die handmatig of automatisch zijn. In de grotere plaatsen hebben de meeste bussen een lage vloer en een knop die de deuren openhoudt tot iedereen aan boord is. De nieuwste bussen geven de volgende halte weer op schermen en de haltes worden ook aangekondigd via het omroepsysteem. Geleidehonden zijn meestal toegestaan in lokale bussen.

Langeafstandsbussen 

Moderne snelbussen en langeafstandsbussen hebben een lift voor rolstoelen en bevestigingspunten om ze in de bus vast te zetten. Nieuwe bussen hebben toiletten aan boord die toegankelijk zijn voor reizigers met een beperking. In nieuwere bussen geven digitale displays de volgende halte aan, die ook wordt aangekondigd via het omroepsysteem.

Nor-Way Bus Express en Vy Express Bus exploiteren beide een groot netwerk van busroutes in het Zuid-Noorwegen​ en Fjord-Noorwegen​.

Trams en de metro in Oslo

In Oslo hebben de nieuwere trams lage vloeren en zijn ze relatief gemakkelijk toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit. Oudere trams hebben vaak nauwe trappen en kunnen moeilijk toegankelijk zijn zonder assistentie. In Bergen zijn alle lightrailwagons rolstoelvriendelijk.

De meeste metrostations in Oslo hebben liften of oprijplaten die de treinen toegankelijk maken voor rolstoelen, maar let wel op de ruimte tussen de trein en het perron. Treinen worden aangekondigd via het omroepsysteem en weergegeven op schermen en treinen op het station. Stations worden aangekondigd via het omroepsysteem aan boord van treinen.

Lees meer over het openbaar vervoer in Oslo en Akershus.
Lees meer over het openbaar vervoer in Oslo en Fjord-Noorwegen.

Directe boten

In de regel zijn de directe boten die langs de Noorse kust varen allemaal rolstoeltoegankelijk. De boten tussen grotere kuststeden en -plaatsen hebben sanitaire voorzieningen voor rolstoelgebruikers en oprijplaten.

Autoveerboten

De meeste veerboten in Noorwegen zijn rolstoeltoegankelijk. Moderne veerboten zijn meestal uitgerust met liften en de meeste oudere veerboten hebben trapliften voor rolstoelen. Bijna alle veerboten hebben oprijplaten en toiletten voor mindervaliden. Sommige veerbootterminals zijn uitgerust met speciale wachtrijen voor passagiers met beperkte mobiliteit. Als je deze gebruikt, word je verwezen naar de ruimte aan boord die het beste past bij jouw behoeften. Als de terminal niet over dergelijke ruimtes beschikt, is dezelfde hulp vaak beschikbaar door contact op te nemen met personeelsleden.

Hoewel het formeel niet verplicht is, wordt het sterk aangeraden om van tevoren te bellen om de bemanning van de veerboot te laten weten wat je behoeften zijn.

Cruises

De twee bekende kustcruisemaatschappijen Havila en Hurtigruten, verwelkomen alle passagiers. Ze hebben een beperkt aantal toegankelijke cabines op hun schepen, dus boek ruim van tevoren en neem contact op met de klantenservice om je behoeften door te geven.

Entur reisapp

Zoek naar reizen met Enturen vind routesuggesties van het hele Noorse openbaarvervoernetwerk.

Profiteer van deze topaanbiedingen

Neem een kijkje bij onze sponsors die er alles aan doen om je een goede reis te bezorgen.

Recent bekeken pagina's