Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Safety tips for summer hiking to Trolltunga Trolltunga
Credits
Safety tips for summer hiking to Trolltunga.
Photo: Kristian Paulsen (selvestepaulsen.no) / Iver Bostad / Bleed / visitnorway.no
Campaign
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Veilig op je zomerwandeling naar Trolltunga

Trolltunga is een van de spectaculairste rotsformaties in Noorwegen. Elk jaar komen toeristen uit alle hoeken van de wereld hier wandelen en foto’s maken van de bijzondere uitstekende rots en het prachtige uitzicht op het Ringedal meer 700 meter eronder.

Zomerseizoen

Ga nooit naar Trolltunga in de winter. Als je per se sneeuw wilt hebben als je er bent, kun je vanaf maart een begeleide sneeuwschoen- of skitocht boeken.

Wandeling van 10 à 12 uur

Heen en terug is de route 27 kilometer lang, overbrug je 1100 meter hoogteverschil en ben je 10 tot 12 uur onderweg, inclusief korte stops. De tocht valt in de categorie ‘zwarte’ routes, met andere woorden: het is een zeer zware tocht – zowel fysiek als mentaal. We raden je aan om ten minste één extra dag in te plannen – zo verhoog je de kans op goed weer tijdens je tocht. Het gebied rond Trolltunga wordt gekenmerkt door steile kliffen en er zijn geen hekken. Vanaf de kliffen val je naar een wisse dood, dus blijf steeds alert. Onderweg naar Trolltunga staat een aantal kleine noodcabines, die echt uitsluitend bedoeld zijn voor noodgevallen en niet om te overnachten.

Goede wandeluitrusting 

Een rugzak van 30 liter is de beste optie om alles te kunnen meenemen wat je nodig hebt in de Noorse bergen. Stop er in elk geval een kaart en kompas, een verbandtrommel, opgeladen mobiele telefoon en een hoofdlamp in. Scroll naar beneden voor de complete lijst aanbevolen spullen.

Hoe kom je er 

In verband met de beperkte parkeercapaciteit voor personenauto's, raden we iedereen aan om met het openbaar vervoer te komen. Vanaf de parkeerplaats in Skjeggedal volg je de met rode T’s gemarkeerde route. Over de hele route staan borden die aangeven hoe ver je al bent en hoe ver je nog te gaan hebt. Neem vooral een kaart en een kompas mee: op grote delen van de route is geen mobiel bereik. Om de batterij van je mobiele telefoon te sparen kun je hem misschien het beste in vluchtmodus zetten.

 

Map of Trolltunga summer hike, Norway

 

Voldoende eten en drinken

Zorg altijd voor voldoende eten en drinken als je een wandeltocht gaat maken. Het is belangrijk om voldoende proviand bij je te hebben, zodat je je energiereserves de hele tocht op peil kunt houden.

Geschikte en warme kleren

Het hoogteverschil dat je gaat overbruggen is bijna 1100 meter, dus geschikt schoeisel is een absolute must. Doe wandelschoenen aan en laat je trainers op je thuisbasis staan. Onderweg moet je op verschillende plekken door drasland, modder en water lopen. Op grotere hoogte is het behoorlijk veel kouder dan beneden, dus zorg dat je warme kleren bij je hebt. Doe wind- en waterdichte bovenkleding aan en stop altijd een extra set kleren, muts/pet, sjaal en wanten in je rugzak.

Tochten met een gids

Als je weinig of geen ervaring hebt of zo’n tocht niet graag in je eentje maakt, raden we je aan om mee te lopen in een begeleide tocht. Een goede gids kan van een minder mooie dag een fantastische ervaring maken. 

Andere wandelroutes in de buurt

Rondom Trolltunga en in de nabije omgeving kun je nog veel andere wandelopties vinden. Kijk hier voor informatie over andere en/of minder zware wandeltochten.

Trolltunga gfx Trolltunga gfx
Credits
Trolltunga (ill.).
Photo: Odda kommune

Weersomstandigheden in de bergen

Zelfs als er zonnig en mooi weer is voorspeld, kan het weer plotseling omslaan. Check dus altijd de weersvoorspelling voordat je aan je tocht begint en vraag aan de lokale bevolking wat voor weer er wordt verwacht. Zij kunnen je dikwijls vertellen of er kans is op regen of wind, zelfs als er rustig en goed weer wordt voorspeld.

Summer hiking packing list Summer hiking
Credits
Summer hiking packing list.
Photo: Kristian Paulsen (selvestepaulsen.no) / Bleed / visitnorway.com

Paklijst voor je zomerwandeltocht

Een goede rugzak gevuld met de juiste spullen is de basis voor een fantastische ervaring in de bergen. Kies een rugzak van 30 liter, dan heb je voldoende ruimte voor alles wat je nodig hebt.

KLEDING

  • Wandelschoenen
  • Wind- en waterdichte jas en broek
  • Wollen ondergoed en wollen trui
  • Extra set kleren en sokken
  • Pet of muts, sjaal en wanten

UITRUSTING

  • Voldoende eten en drinken voor de hele tocht.
  • Een opgeladen telefoon in een plastic zak (om waterschade te voorkomen)
  • Kleine hoofdlamp en extra batterijen
  • Zonnebril en zonnebrandcrème
  • Plastic zakken, onder meer voor je afval
  • Verbandtrommel en extra blaarpleisters
  • Kaart en kompas
  • Zakmes
  • Nordic walkingstokken – om op ruig terrein beter in balans te blijven
Top mistakes tourists make Top mistakes tourists make
Credits
Top mistakes tourists make.
Photo: Film production: Kristian Paulsen (selvestepaulsen.no) / Bleed / visitnorway.com

DO'S & DON'TS 

Elk jaar weer moeten Noorse vrijwilligers van de reddingsbrigade de bergen in om toeristen op te pikken die niet verder kunnen: omdat ze moe of geblesseerd zijn, niet zeker zijn van de route die ze hebben genomen of door de duisternis zijn overvallen. Vaak hebben dergelijke toeristen alledaagse kleren aan en ontbreekt het ze aan de nodige uitrusting. Om die reden volgen hieronder een paar do´s en don´ts die je moet weten voordat je in de Noorse bergen gaat lopen.

 

Veilige wandeling naar Trolltunga!

DO:

  • Onderzoek het aantal kilometers, de tijdsduur en de aanbevolen lichamelijke conditie van/voor de wandeltocht die je wilt ondernemen
  • Check de weersomstandigheden en luister goed naar het advies van de lokale bergbevolking
  • Koop of huur de juiste uitrusting voor je tocht
  • Stop altijd voldoende eten en drinken en een extra set kleren in je rugzak
  • Check de mogelijkheden om de tocht onder begeleiding van een gids te lopen
  • Pak alles in, ook op de terugweg – dus ook je afval

DON'T:

  • Een spijkerbroek, trainingspak of andere alledaagse kleren dragen
  • Je tocht te laat starten – je loopt dan het risico een stuk in het donker te moeten lopen
  • Gaan lopen als je niet over een goede lichamelijke conditie beschikt
  • Lopen op basis van een kaart op je mobiele apparaat – in de bergen heb je namelijk niet overal bereik

Your Recently Viewed Pages