Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
A man enjoying the view of the Vettisfossen waterfall in Utladalen in the Jotunheimen mountains, Norway
De Vettisfossen-waterval in Jotunheimen.
Photo: Thomas Rasmus Skaug / Visitnorway.com

Vanaf maandag 9 november moet iedereen die in Noorwegen aankomt uit een land met een hoge besmettingsgraad (categorie rood) bij aankomst een negatieve coronatest kunnen voorleggen. De test mag niet eerder afgenomen zijn dan 72 uur voor het tijdstip van aankomst. Op deze regel zijn er wel een aantal uitzonderingen.

Bijgewerkt op 23 november 2020​

In de laatste update van de regering op het gebied van reisbeperkingen werd er beslist dat mensen die vanuit een ’rood’ land naar Noorwegen reizen, bij aankomst een negatieve coronatest moeten kunnen voorleggen. De test moet afgenomen zijn in de 72 uur voor aankomst in het land. Als je deze documenten niet kunt voorleggen, kan men je de toegang tot het land ontzegd worden.

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel, bijvoorbeeld voor Noren die naar huis komen, mensen met een vaste verblijfsplaats in Noorwegen, of mensen die vaak voor het werk naar Noorwegen afreizen, bijvoorbeeld vanuit Finland.

Mensen die naar Noorwegen reizen en er geen vaste verblijfsplaats hebben moeten gedurende 10 dagen na aankomst in een hotel in quarantaine verblijven. Dit geldt ook voor mensen die familie in Noorwegen komen bezoeken.

Op de officiële website van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid (NIPH) vind je een kaart en de meest recente informatie over de quarantaineregelingen. Je vindt er ook informatie voor mensen die voor werk vanuit Zweden of andere landen in de EU/EER/Schengenzone naar Noorwegen komen. De lijst krijgt ten minste eens om de twee weken een update.

Wanneer je door Noorwegen reist, raden we je aan om met je bankkaart te betalen in plaats van met contant geld. Hiermee willen we het risico van verspreiding van het coronavirus inperken. Als je contactloos kunt betalen met je kaart, dan raden we je aan dit te doen. Dan betaal je namelijk zonder de betaalterminal aan te raken. Houd er ook rekening mee dat sommige winkels, restaurants en touroperatoren op dit moment geen contante betalingen aanvaarden.

Houd er rekening mee dat zowel nationale als lokale reglementering met betrekking tot het coronavirus en reizen naar Noorwegen vaak en op korte termijn kunnen veranderen. Alle binnenlandse en buitenlandse reizigers moedigen we daarom aan om de meest recente informatie op te zoeken op relevante websites. Je moet ook de reglementeringen en voorzorgsmaatregelen opvolgen, zoals vaak je handen wassen en social distancing.

Omwille van de coronavirussituatie kunnen er deze winter bepaalde beperkingen gelden in de Noorse skigebieden. Kom niet naar onze skigebieden als je je niet goed voelt of als je in quarantaine verblijft. Lees ook zeker Fnuggs coronamaatregelen in de Noorse skigebieden voor je je wintersportvakantie begint te plannen.

Voor gezondheidsadvies, nuttige links en andere relevante informatie, ga naar de officiële website van het Noorse Directoraat voor Volksgezondheid (helsenorge.no).

Voor meer details over wie naar Noorwegen kan reizen, hoe je er komt, welke quarantaineregels gelden en andere vragen en antwoorden, ga dan naar de officiële website van het Noorse Directoraat voor Immigratie (UDI).

Voor de meest recente informatie en advies over reizen en de coronavirussituatie voor Noren, ga naar de officiële website van de regering.

Voor de meest recente informatie over infectiecontroles m.b.t. reizen en COVID-19, ga naar de officiële website van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid (NIPH).

Vragen over het coronavirus

Heb je vragen over het coronavirus (COVID-19) tijdens je reis in Noorwegen, bel dan naar de nationale informatielijn op (+47) 815 55 015.

Heb je symptomen?

Als je symptomen vertoont als koorts, keelpijn, pijn in de borst, ademhalingsmoeilijkheden, blijf dan in je hotelkamer en neem dan telefonisch contact op met de gastenservice of bel naar de Noorse medische dienst op (+47) 116 117. De dienst is 24 uur op 24 beschikbaar.

Populaire artikelen