Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Kristine Five Melvær Kristine Five Melvær
Credits
Kristine Five Melvær.
Photo: Erik Five Gunnerud/Norwegian Design Council
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade
Ad

Natuur ontmoet minimalisme

Een nieuwe golf ontwerpers laat van zichzelf horen en zorgt dat klassieke iconen weer worden ontdekt. Wereldwijd trekken verlichting, regenkleding, wol en paspoorten aandacht.

Stijlvol Scandinavië Je hoeft niet de hele dag met vorm en functie te leven of je te abonneren op een waaier aan hoogwaardige designtijdschriften om de uitdrukking "Stijlvol Scandinavië" te kennen.

Het Scandinavische design werd voor het eerst benoemd in de jaren 50, toen ontwerpers uit Noorwegen en omringende landen de wereld rondreisden om hun minimalistische en functionele producten aan de man te brengen.

Misschien zijn de Noren niet zo bekwaam of vurig als onze Zweedse en Deense buren als het gaat om het promoten van iconische ontwerpen uit de periode na de Tweede Wereldoorlog. Dat biedt echter ook voordelen: de nieuwe generatie ontwerpers kan zich immers veel vrijer uiten zonder dat er voortdurend een link met het verleden wordt gelegd.

Dat biedt ze mogelijkheden, want hun internationale ster is rijzende. De ontwerpers hebben elk hun specifieke kenmerken, maar zijn allemaal bereid om te experimenteren en om risico's te nemen.

Veel Noorse ontwerpers werken dan ook met de internationale markt in gedachten en laten zich inspireren door wereldwijde trends. Het kan daardoor moeilijk zijn om Noors design in een hokje te vangen, ook al zijn de natuurlijke vormen, gracieuze lijnen én relaties met licht overal terug te vinden.

De Noorse natuur, het weer en de levensstijl hebben blijvende sporen achtergelaten in het werk van veel ontwerpers. Het kan geen toeval zijn dat de beroemdste kledingmerken in de achterliggende jaren regenkleding en warme kledingstukken van wol hebben geproduceerd. De merken komen met kleding voor gewone burgers met gevoel voor stijl. Luxe kleding van Noorse modeontwerpers is daarentegen een zeldzaamheid. Ook lampen en verlichting vormen een dankbaar onderwerp voor Noorse ontwerpers. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de lange en donkere winters in het land.

De publieke sector in Noorwegen is veel groot. In de achterliggende jaren zijn er dan ook veel belangrijke ontwerpprojecten in opdracht van overheidsinstanties geweest. De nieuwe bankbiljetten, ontworpen door Snøhetta en The Metric System, zijn vereerd als klassieker. Dat geldt ook voor het nieuwe ontwerp van het Noorse paspoort, dat opvalt door zijn frisse kleuren en vereenvoudigde weergave van de Noorse natuur.

The Guardian schreef over het paspoort: „Als het paspoort een symbool van een nationale identiteit is, dan heeft het nieuwe ontwerp van de Noorse reisdocumenten ongetwijfeld de reputatie als land van minimalistische schoonheid in steen gebeiteld.”

Blijde kleding en klassieke regenjassen

De roze tractor is ongetwijfeld het bekendste kledingicoon van Noorwegen van de afgelopen jaren. Dat heeft het land te danken aan het merk Moods of Norway dat een stormachtige internationale doorbraak maakte en flagshipstores opende in New York City, Los Angeles en tal van andere grote steden.

Hun motto: blijde kleding voor blijde mensen. De opvallende kleuren en patronen zijn dan ook terug te vinden in alle blazers, jassen, shirts, schoenen en accessoires.

Moods of Norway wil vooral de massa een plezier doen. Noorwegen kent echter ook tal van ontwerpers die vooral op een hoger niveau in de mode actief zijn. Verschillende van deze ontwerpers zien hun werken in belangrijke kledingwinkels in New York, Tokyo en Parijs hangen.

De merken Norwegian Rain en Swims staan bekend om hun klassieke regenkleding, terwijl Holzweiler een unieke collectie met sjaals van kasjmier, zijde en wol produceert. Een merk als Fall Winter Spring Summer benadrukt het belang van de seizoenen in Noorwegen eens te meer door dameskleding van Scandinavische snit aan te bieden waarin een evenwicht wordt gezocht tussen vrouwelijkheid en mannelijkheid.

Het merk Johnnylove uit Trondheim staat symbool voor de vele geweldige ontwikkelingen die buiten Oslo plaatsvinden.

Een design voor het leven

Wie denkt aan design, denkt al snel aan meubels en elektronica. Toch leggen opleidingen, zoals The Oslo School of Architecture and Design, steeds meer nadruk op de rol van ontwerpers bij het oplossen van maatschappelijke problemen.

Hoe kunnen ontwerpers bijvoorbeeld de uitstoot van gassen reduceren en een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving? En hoe kunnen ze openbare ruimten ontwikkelen waar kinderen zelf kunnen spelen en bewegen? Een veelbesproken voorbeeld van deze ontwikkeling was het project waarbij een team van ontwerpers met het universiteitsziekenhuis in Oslo samenwerkte om de diagnose van kanker te versnellen. Het team wist de wachttijd te verminderen van 12 weken tot 7 dagen.

Het ontwerpinstituut van de Oslo School of Architecture and Design behoort inmiddels tot de beste ter wereld. Het Norwegian Centre for Design and Architecture (DOGA) biedt de mogelijkheid om tentoonstellingen, conferenties en andere evenementen te ervaren waarin goed gebruik van design en architectuur centraal staan.

De Noorse visie op design

Photo of designer Kristin Five Melvær Landscape

"Ik denk dat Noorse ontwerpers een duidelijke notie van vrijheid hebben wanneer ze nieuwe projecten ontwikkelen. We missen, in tegenstelling tot onze buurlanden, een sterke nationale industrie die tegelijkertijd samenbindend en beknottend kan werken.

Veel ontwerpers zoeken partners buiten Noorwegen. Dat kan leiden tot een neiging onder ontwerpers om hun sterke kanten, interesses en expressies te koesteren. Daarmee breiden ze het rijke en brede veld van jong Noors design alleen maar verder uit", zegt Kristine Five Melvær. Ze won diverse prijzen met haar tafels, verlichtingssystemen, meubels, textielobjecten en beelden.

Oude en nieuwe Noorse iconen

Eind jaren 60 ontdekte Noorwegen olie in de Noordzee. Die gebeurtenis kan een belangrijke oorzaak vormen voor het feit dat andere sectoren in Noorwegen, zoals die van productontwerpen, minder prioriteit kregen.

In de achterliggende jaren is er echter veel gebeurd om dat goed te maken. Zo was er de rondreizende expositie "Norwegian Icons", die met meer dan 500 hoogwaardige kunstwerken en meubels uit de periode 1940-1975 door steden, zoals Tokyo en New York, reisde. De expositie, met werken van onder meer Torbjørn Afdal, Grete Prytz Kittelsen, Tone Vigeland, Fredrik Kayser en Sven Ivar Dysthe. bleek een groot succes.

Ben je op zoek naar modern Noors design? Laat je licht dan eens schijnen over Northern Lighting, een ontwerper die zich laat inspireren door Scandinavische eenvoud en door het dynamische karakter van het noorderlicht.

Ook Hadeland Glassverk, dat beroemd werd door de prachtige glazen en de toevoeging van baanbrekende producten en designs aan het 250 jaar oude productieproces, is een sprekend voorbeeld van de hedendaagse designsuccessen.

New York Times besteedde in 2015 aandacht aan Noorse ontwerptalenten. Onthoud de namen van Anderssen & Voll, de jonge keramist Victoria Gunzler en meubelontwerpers Sara Wright Polmar, Hallgeir Homstvedt, Runa Klock en Stokke Austad.

Van oudsher zijn veel beroemde productontwerpers man, maar het is geweldig om te zien hoe steeds meer vrouwelijke ontwerpers een stormachtig debuut maken. Ingrid Aspen, Kristine Bjaadal en Silje Nesdal vormen slechts het begin van een nieuwe golf!

Lees meer

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad